למי אנחנו מצביעים כשאיננו מצביעים

למי אנו מצביעים כשאיננו מצביעים

ישנם החושבים כי ההצבעה משרתת את הסדר הקיים, וכי הימנעות מהצבעה היא מעשה של מחאה.  אחרים חושבים כי אין טעם להצביע כי ממילא תוצאות ההצבעה הוכרעו.  אחרים חושבים שהפוליטיקה היא אם-כל-רע והצבעה בבחירות מהווה שיתוף פעולה עם הפוליטיקה.

טעות בידם:  הכוחות השואפים לשמר את הסדר הקיים מעוניינים שלא נצביע, ויפיקו תועלת מהימנעותנו.   בהימנעותנו אנו חותרים תחת תנועת המחאה החברתית ותחת  הצדק החברתי שתנועת המחאה נאבקת עליו, ומחזקים את הכוחות המשליטים עלינו את תפיסתם העקומה אודות צדק חברתי ופוליטי.

הכנסת היא נקודת-המוקד של  שדה הכוחות שבו נקבע כיצד יראו פני החברה, כלכלתה, יחסי החוץ שלה, החינוך, הדיור וכיוצא הזה.  בלא העתקת המאבק החברתי לשדה הפוליטי הזה לא ניתן  להביא לשינוי עומק.  כנסת חלשה  מדי פירושה ממשלה חזקה מדי. כנסת בלא אופוזיציה חזקה פירושה ממשלה העושה ככל העולה על רוחה. כנסת שאיבדה את כוח-הפיקוח שלה פירושה  ממשלה שתמשיך ביתר שאת למנות את אנשיה לרגולטורים על הבנקים, על התקשורת, על משאבי הציבור;  ממשלה שתמשיך ותקבע בלא ערעור כיצד יתנהל הדיור הציבורי, כיצד יוטלו מיסים, מי יהיה זכאי לסיוע ומי לא וכיוצא בה.

השלטון והכוחות התומכים בו רוצים כמובן בהמשך שלטונם ובהחלשת הכוחות שמנגד. הם רוצים בהתפוגגות תנועת המחאה החברתית.  הם רוצים בהתפוגגות כל אופוזיציה לוחמת, חברתית ופוליטית.  תנועת מחאה חיה ואופוזיציה איתנה הם האיום הגדול ביותר על יכולתם להמשיך באין מפריע בעיצוב המציאות שבגללה התפרצה המחאה. יש להם גייסות מאורגנים וממושמעים, שיצביעו כאיש אחד על פי הוראת מנהיגיהם.  יש להם שליטה איתנה בערוצי התקשורת.  יש להם היכולת לפמפם לנו שאין מי שיכול לערער את שלטונם.  יש להם אינטרס עמוק לשכנע אותנו.

גם כוחות ההון-שלטון-עיתון מפיקים תועלת עצומה מהחלשות הכוחות החברתיים, שכן באין מאבק חברתי של ממש הם יכולים להעמיק את השפעתם המשחיתה ואת הישגיהם הכלכליים המופלגים. שליטתם בתקשורת מאפשרת להם  לשכנע אותנו שאין טעם בהצבעה משום שהכל כבר הוכרע. גם להם יש להם עניין עמוק בכך שאלו שמולם לא יצביעו.

גם קבוצות מיוחסות הניזונות מעמל האזרחים העובדים למחייתם, ויונקות באופן בלתי -שוויוני ממשאבי המדינה, מפיקות תועלת מחולשת הכוחות החברתיים, שכן זו מאפשרת להם להמשיך ולינוק ממשאבי הציבור.  יש להם עניין רב בהצבעה נרחבת של אנשיהן הממושמעים, ובמסמוס כל הצבעה נגדית.

האם נכון לשחק לידיהם?  כאשר אנו בוחרים שלא לבחור אנו משאירים את הזירה לכוחות הללו, שכנגדם התעוררה המחאה.  אנו משאירים את הזירה לאותם הכוחות אשר הפכו את הסדקים בחברה לתהומות, את המתחים –לאיבה, ואת כל מי שאינו חושב כמוהם -לבוגד.

למי להצביע?   לא חשוב, ובלבד שהצבעת עבור מפלגה שאיננה משלימה עם הסדר הקיים ועם יחסי הכוחות הקיימים, ושיש לה הנכונות והעוצמה להלחם עבור הצדק כפי שאת ואתה מבינים אותו.  מוטב להצביע הצבעה לא-אופטימלית מאשר לאפשר לתומכי הסדר הקיים לקבוע אותו באין מפריע.  עוד שנים רבות של מאבק מחכות לנו, ועוד נידרש לבנות כוח שיתורגם לשפה הפוליטית. הבה נתחיל כבר עכשיו.

פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *