רשומהישראל דחתה לפני שנתיים הסדר בלבנון

העתקה והדבקה מגלובס. לשמור ולזכור.

"גלובס" חושף: ישראל דחתה לפני שנתיים הסדר בלבנון - שדומה להסדר המתגבש כעת


ההסדר זכה בעקיפין גם לתמיכת ממשלת לבנון, שהציגה כתנאי שההסדר לא יופעל כאולטימטום, אלא כתהליך מדיני
 
אמנון ברזילי 19:53 8/8/06
 
גורם בכיר, שמילא עד לאחרונה תפקיד בכיר במערכת המדינית והביטחונית גילה היום (ג') כי את ההסדר שמתגבש כעת להפסקת הלחימה בלבנון ויישום ההחלטה 1559 של מועצת הביטחון, היה ניתן לגבש לפני שנתיים וללא שפיכות דמים.

הגורם גילה, כי ארה"ב גיבשה לפני כשנתיים הצעה יחד עם ממשלת צרפת והאו"ם ליישום החלטת מועצת הביטחון 1559, שכללה פריסת כוחות של צבא לבנון לאורך הגבול עם ישראל, הרחקת חיזבאלה מהאזור ופירוקו ההדרגתי. אולם, ממשלת ישראל, בראשות ראש הממשלה אריאל שרון, טרפדה את ההסכם.  [ההדגשה שלי - חנן]

זכה בעקיפין גם לתמיכת ממשלת לבנון, שהציגה כתנאי שההסדר לא יופעל כאולטימטום, אלא כתהליך מדיני. הדברים נאמרו מפי הגורם הבכיר בדיון פנימי על המלחמה ותוצאותיה שהתקיים היום במרכז יפה למחקרים אסטרטגיים שעל-יד אוניברסיטת תל-אביב. לדבריו, ההסדר שגובש לפני שנתיים כלל שישה חלקים: ישום החלטה 1559, הפסקת הפגיעה בריבונותה של לבנון, פתרון סכסוכי הגבול והחזרת הכפר רג'ר והחזרת חוות שבעא, שחרור אסירים ופתרון בעיות המים בין ישראל ללבנון.

הגורם הבכיר הדגיש, כי על-פי ההסדר, היה מקובל על כל הגורמים שהשתתפו בתהליך שהחיזבאלה היה צריך לשלם את המחיר וכי הרחקתו מהגבול בין ישראל ולבנון נועדה להביא לפירוקו.

עוד גילה הגורם הבכיר, כי ערב יציאת כוחות הצבא הסורים מלבנון פרץ ויכוח בישראל לגבי העמדה שעל ישראל לנקוט בנושא. במסגרת הדיונים שהתקיימו בהקשר זה, עלה החשש, כי יציאת סוריה מלבנון עלולה ליצור ואקום שלתוכו ייכנסו איראן והחיזבאלה. באותו דיון הוצגה תפיסה לפיה עדיפה נוכחות צבאית סורית בלבנון על פני הוואקום שיתמלא על-ידי איראן והחיזבאלה בעקבות יציאת הכוחות הצבאיים הסורים.

להערכתו, להסדר המדיני אליו הולכים כעת, ניתן היה להגיע גם לאחר עשרה ימי לחימה. עם זאת, הוא הבהיר, כי לאור ההתפתחויות בתוך לבנון, לאו דווקא בגלל הביצועים של צה"ל, מה שהתחיל לקרות ביומים שלושה האחרונים יכול להוביל למציאות טובה יותר בלבנון היום מאשר לפני המלחמה.

בדיון השתתפו קצינים בכירים, ביניהם, איתן בן-אליהו, דני רוטשילד, שלמה גזית, שלמה שטאובר וגיורא איילנד וראשי המוסד לשעבר, שבתאי שביט ואפרים הלוי.


פורסם ב 9 באוגוסט 2006 10:38 במדור שלום תגובות נעולות

התגובות מתפרסמות על דעת ובאחריות כותביהן בלבד.

ד.ט  בתאריך 8/9/2006 10:47:19 AM

ללא נושא

אני לא מבין מדוע חוזרים ואומרים "החזרת חוות שבעא". האו"ם אישר במאי 2000 שישראל נסוגה מכל סנטימטר של שטח לבנון. חוות שבעא מעולם לא היו שטח לבנון, אלא חלק מסוריה. אפשר להעביר אותן ללבנון אבל לא להחזיר.

לגבי ההסדר המוצע - הוא לא היה יוצא לפועל בלי הסכמת חיזבאללה.

באנדר  בתאריך 8/9/2006 12:50:57 PM

החיזבאלה מנצל את התגובה האוטמטית

של השמאל: בוא נחזיר שטחים, ואז הם יעזבו אותנו בשקט.
רק מה שיש לו הגיון בשטחים בהם יושבים מיליונים של אנשים ללא זכויות, אין לו שום משמעות שמדובר בשטח קטן שאף מדינה לא ממש רוצה אותו.
החיזבאלה היה צריך תירוץ כדי להמשיך לזנב בנו למרות שנסגנו מלבנון. יש כבר תירצים אחרים מוכנים.

איתי  [אתר]  בתאריך 8/9/2006 1:25:31 PM

ואיפה תושבי ע'גר בשיח הזה?

הם ביקשו ממדינת ישראל "לספח" את הכפר אליה בששת הימים. רובם בעלי אזרחות ישראלית (ויקיפדיה). מהכתבות שהתפרסמו בעניין בתקופת ממשלת שרון הבנתי שהכוונה בהצעה היא להחזיר את ע'גר על בתיו ותושביו, וזה הזכיר לי בדיוק את התוכניות של הליברמנים בנושא ואדי ערה.

  בתאריך 8/9/2006 3:51:29 PM

זה מה שקורה כשיד שמאל

לא רואה מה יד ימין עושה
זה מה שקורה כשאין המשכיות בפוליטיקה
וכל ראש ממשלה עושה פה מה שהוא רוצה וזורק
את העצמות לבאים אחריו.
זה מה שקורה שאין פה פוליטיקה בישראל
ואין כבוד ברמה המעשית בין גופים שסיימו תפקיד וגופים שהתחילו תפקיד.
הכל בלאגן, תראו איך ערי אוהלים צצות כפורחות בכל ישראל.

גיל בייטס  בתאריך 8/10/2006 12:05:32 PM

העתקה היא שיחה

לפחות תן לינק, שלא יראה (מה שנכון) שזכויות יוצרים לא מעניינות לך את הקטן.

אפשר למצוא עוד רשימות בארכיון, או לחזור לראש העמוד.