רשומהמה הם יעדי מלחמת לבנון השניה?

לידיעת הקוראים מהעתיד: היום, 30 ביולי  2006, בניין בכפר קנא שבדרום לבנון התמוטט הבוקר (ראשון) לאחר שהופצץ על ידי חיל האוויר. במקום ישנם לפחות 54 הרוגים, מהם לפחות 37 ילדים, ועוד פצועים רבים.

כדי לבדוק האם הפצצת אזרחים היא מדיניות או מחדל של ממשלת ישראל חיפשתי ב גוגל חדשות את המלים "יעדים" ו"יעדים מרכזיים". להלן חלק מהתוצאות.

הבדיקה והתיעוד נועדו גם כדי לבחון האם פעולות נוספות של ממשלת ישראל וזרועותיה השונים (צבא, דיפלומטיה) תואמות את ייעדי המלחמה.


NRG - "באמ"ן מגדירים בפירוש את חיסול נסראללה כאחד היעדים המרכזיים של הפעילות בלבנון."


מפקד חיל-האוויר: "הטלנו סגר על לבנון" - מפקד חיל-האוויר עמד בדבריו על אחד מן היעדים המרכזיים של המבצע: "מדינת ישראל דורשת מלבנון ומן הממשלה הלבנונית שתממש את ריבונותה בלבנון ובדרום לבנון ותשתלט על ארגון הטרור הפועל מתחומה. למדינת ישראל אין כל אינטרס בשטח לבנון לבד מהבטחת שלומם של אזרחי ישראל".

אולמרט: "הפסקת אש - לא כעת" - אולמרט הבהיר כי ישראל מתכוונת להשלים את השגת כל היעדים שהציבה לעצמה, ובהם קביעת תנאים לפריסת כוח בינלאומי שישמור על גבולה הדרומי של לבנון מפני פריסה מחודשת של מחבלי החיזבאללה.

פרץ: "זו מלחמת בין המיצרים" - הרמטכ"ל ציין כי "הצבנו לעצמנו יעדים ברי השגה. הראשון נוגע ליצירת התנאים להשבת החיילים החטופים. בנוסף, אנו פועלים ליצירת מציאות ביטחונית אחרת בקו המגע, שתמנע מהחיזבאללה להגיע לצד שלנו". לדבריו, חלק מן היעדים הושגו וחלק טרם. "אני סבור שהפגיעה בחיזבאללה ברובד האסטרטגי היא עצומה", הוסיף. חלוץ הדגיש כי צה"ל פגע עד עתה קשות במערך הלחימה של חיזבאללה והרג מאות מחבלים ובהם בכירים בארגון. "עדיין יש ביכולתם להמשיך ולירות רקטות לעבר מדינת ישראל, ואנו נמשיך ונפעל כדי להקטין את זה", אמר.

פרץ: הקבינט אישר גיוס מילואים נרחב - חלוץ הוסיף ואמר כי "הפעולה תהיה ממושכת והיא תימשך עד שנקבל הנחיה אחרת או שנשיג את המטרה". במסיבת העיתונאים המשותפת עם שר הביטחון אמר רא"ל חלוץ כי הפגיעה בחיזבאללה ברובד האסטרטגי - עצומה. הוא מנה את יעדי הצבא, ואמר כי חלקם הושגו. היעדים שמנה הם: א. יצירת תנאים להשבת החיילים החטופים; ב. יצירת מציאות ביטחונית אחרת בה קו המגע יהיה אחר; ג. החלשת החיזבאללה; ד. יישום ריבונות ממשלת ישראל על שיטחה."

"לא היתה הפתעה טקטית" - ח"כ הנגבי [יו"ר ועדת חוץ וביטחון - ח.כ.] סיפר בנוסף ש"אנו עובדים במתכונת של פשיטות מתוחמות זמן ומרחב לפי היעדים שהגדירה הממשלה - ביטול פעולת החיזבאללה בקו הגבול, שחרור החטופים, ביצוע את החלטה 1559 והפסקת השיגורים".

איך התקבלו ההחלטות ? מאת אלוף בן - "החסרון בהחלטה החפוזה היה שיעדי המבצע היו מעורפלים והשתנו במהלך הקרבות. שבירת כוחו של החיזבאללה התגלתה בינתיים כבלתי אפשרית, ונכשל גם הניסיון להתנקש בנסראללה - מהלך ראוותני, שיכול היה לספק הישג מתוקשר לצה"ל ולאולמרט מול הציבור. בכירי צה"ל הסתפקו, בימים הראשונים, במטרה שאפתנית פחות ובלתי ניתנת למדידה: "להחליש את חיזבאללה".

אחרי כמה ימים התגבשה מעטפת מדינית חדשה למבצע. לפי הגירסה המעודכנת, המהלך הצבאי הישראלי הוא רק המבוא למהלך מדיני בינלאומי לאכיפת החלטת מועצת הביטחון 1559, הקוראת לפירוק חיזבאללה מנשקו ולפריסת צבא לבנון בדרום. ישראל הודיעה שתקים בצד הלבנוני אזור חיץ, ותמנע בכוח את שיבת חיזבאללה לתוכו. הגישה החדשה הטילה את האחריות לפתרון על הקהילה הבינלאומית.

ישראל הסכימה להצבת כוח בינלאומי גדול מעבר לגבול, כדי לסייע לצבא לבנון בפריסתו החדשה ולמנוע את חזרת חיזבאללה לגדר. משמעות הדבר היא, שהתוצאה הנדרשת מהמבצע היא הרחקת חיזבאללה מהגבול כדי למנוע תקריות. ישראל ויתרה על דרישתה הקודמת, לפירוק בכוח של חיזבאללה מהרקטות ולהטלת פיקוח בגבול לבנון-סוריה, שימנע העברת נשק לארגון."

לאן אנחנו הולכים? מאת רון בן ישי - "הפעם, מבינים בדרג המדיני והצבאי, אסור לצאת עם תיקו, אבל נסראללה לא יניף דגל לבן. מה ייחשב ניצחון ואיך מגיעים לשם? כיצד ייראו גבול הצפון והמזרח התיכון ביום שאחרי?"

שאלות לוועדת חקירה  מאת זאב מעוז  - "מי ייקח על עצמו את האחריות לכישלון בהגדרת יעדי המבצע - ולכישלון בהשגתם?"


פורסם ב 30 ביולי 2006 18:37 במדור שלום תגובות נעולות

התגובות מתפרסמות על דעת ובאחריות כותביהן בלבד.

חייש  [אתר]  בתאריך 7/30/2006 6:48:59 PM

היעדים הם, כמובן

להשיג משהו שהיה שווה את כל האבדות עד לנקודה זו. כלומר, היעד הוא דינמי. ככל שנפסיד יותר, היעד יתרחק.

יוחאי עילם  [אתר]  בתאריך 7/30/2006 6:53:25 PM

שני דברים יכולים להיחשב כנצחון

1. חיסול או חטיפת נאסראללה. אנשים שונאים אותו אישית. הכל בו. פגיעה בו תשמח את העם , התקשורת וגם אותי.

2. החזרת החיילים החטופים הביתה. מראה האיחוד המחודש של החטופים עם משפחותיהם ישכיח את הקטיושות, ההרוגים ואולי אף ויתור על הר דב, אם וכאשר.

תפיסת הנצחון תלויה יותר בהצגתה על ידי הפוליטיקאים והתקשורת, ופחות על ידי מה שיקרה בשטח.

zip  [אתר]  בתאריך 7/30/2006 7:24:06 PM

ללא נושא

כל מצב שבו הרמטכ"ל הכושל לא יילך הביתה בעקבות שורת מחדלים שאיפשרה חטיפה של שלושה חיילים בשני אירועים נפרדים - ייחשב כניצחון. לרמטכ"ל.

כל מצב בו הרמטכ"ל הכושל ביותר בהסטוריה יישאר בתפקידו - ייחשב כהפסד. לנו.

החיזבאללה בכל מקרה מנצח. הנה, היום הוא הצליח לגרום למוות של כמה עשרות אזרחים, הרי לא ממש משנה לו מאיזה צד הם. כל הזמן שהם מצטלמים יפה.

איתי   בתאריך 7/31/2006 1:04:25 AM

טוקבק אנליטי

ואילו הייתי יכול לשאול את מר *אולפרץ*, הייתי שואל כך - קראתי שאמרת שהמלחמה תימשך עוד לפחות שבועיים. האם בהיותך יו"ר ההסתדרות היית מודיע כי השביתה תימשך עוד לפחות שבועיים? הרי אם הגדרת מטרה לשביתה/למלחמה, ייתכן שתשיג אותה עד מחר, ייתכן שתשיג אותה ללא שימוש בכל הכוח שברשותך.

ניתן להשוות את המלל הסותר שנכתב בתקשורת / נאמר ע"י הצבא והפוליטיקאים בנושא עליו חיפשת, לכמות המלל שנאמרה בנושא "כמה זמן זה יימשך". נראה לי שהשאלה (הילדותית והרת גורל בו זמנית) הזו נדונה הרבה יותר.

הצעתי העצובה לפיתרון השאלה "עד מתי" היא נוסחה מתימטית
T = Ax-By-Cz-Dw
x = מס' אזרחי ישראל הרוגים (ככל שיעלה, מגדיל את משך המלחמה)
y = מס' חיילי צהל הרוגים (ככל שיעלה, מקצר)
z = מס' חזבאללה הרוגים (= ניצחון ישראלי)
w = מס' אזרחי לבנון הרוגים (= לחץ בינלאומי)

המשקולות ABCD מציינים את המשקל היחסי שאינו ברור (ולכן לא ניתן באמת לפתור את המשוואה).

מכיוון שהחזבאללה לא צפוי להרים ידיים גם כשלבנון תהפוך לעיי חורבות, נראה כי סיום לסבב האלימות יבוא רק אחרי שהרבה מדי דם יישפך, דם חיילינו ו/או דם אזרחיהם.

מצפה הילה  [אתר]  בתאריך 7/31/2006 9:35:09 AM

יעדי המלחמה

כתבתי בראשית המלחמה על יעדיה
http://israblog.nana.co.il/blo....p?blog=271331&blogcode=4405681

תמר  [אתר]  בתאריך 8/8/2006 3:58:30 PM

ללא נושא

אורית בן ארצי, בחיפה שתמכה במלחמה בתחילה החלה להחתים נשים (וגם גברים) על עצומה הקוראת: “עד כאן!”

אנו, נשים במדינת ישראל קוראות בזה לראש הממשלה, מר
אהוד אולמרט, לשר הביטחון, מר עמיר פרץ ולכל שרי הממשלה להכריז לאלתר על
הפסקת אש לצורך דיונים ומשא ומתן, ללא תנאים מוקדמים.
אנו, שהתבגרנו לתוך מציאות של מלחמות, מבינות ויודעות היטב את
הסיכון והסכנות, את הכאב וההרס הטמונים במיצוי השימוש בכוח עד תום.
מאז ומתמיד - סופה של כל מלחמה - על שולחן
הדיונים!
צה”ל הבהיר כבר ללבנון, ולחיזבאללה את יכולתו ואת
כוונתו להגן בתוקף על הגבול הבינלאומי.
הגיע הזמן למשא ומתן בטרם ניקלע למצב לוחמה מתמשך וכואב.
עוד
יום, עוד שבוע, עוד כמה שבועות לא יקדמו אותנו לשום מקום, ורק ייגבו בכל
צד עוד ועוד קורבנות בנפש, ברכוש, בנופים, ביכולות שיקום ובסיכוי לבנות
יחסי שכנות נורמליים עם שכנינו מצפון.אנא - הודיעו לאלתר על פסק זמן, ואפשרו כניסה מיידית
למשא ומתן.

לחתימה על העצומה

http://opolitics.org/lebanon

אפשר למצוא עוד רשימות בארכיון, או לחזור לראש העמוד.