מאמרמה גורם לרעיון להיות ויראלי?

כדי שרעיון יתפשט, הוא צריך להישלח ולהתקבל.

אנשים לא "שולחים" רעיון אלא אם כן:

א. הם מבינים אותו
ב. הם מעוניינים שהוא יתפשט
ג. הם מאמינים שהפצת הרעיון תגדיל את כוחם (מוניטין, הכנסה, חברות) או את שלוות הנפש שלהם.
ד. המאמץ הנדרש להפיץ את הרעיון נמוך מהרווחים שיופקו.


אנשים לא "תופסים" רעיון אלא אם:

א. הרושם הראשוני לא דורש יותר מדי התעמקות
ב. יש ברשותם את מערכת הרעיונות הדרושים כדי לתפוס את הרעיון החדש
ג. הם מספיק בוטחים בשולח או מכבדים אותו כדי להשקיע את הזמן הנדרש.

אלו הסיבות לכך שרעיונות מקוונים מופצים מהר מאד אבל גם שהם לעתים שטחיים. קשה להבין את הרעיונות של ניטשה ו"מסוכן" להפיץ אותם, אז הם נעים לאיטם בין אנשים שמוכנים להשקיע זמן בהבנתם. לעומת זאת, נומה נומה התפשט כמו כתם של שפכים רעילים כי הוא היה כל כך שקוף, מספיק מצחיק וקל לשיתוף עם אחרים.

יש לשים לב שרעיונות אף פעם לא מתפשטים כי הם חשובים למי שיצרו אותם במקור.

ועוד יש לשים לב שמימד חשוב בהפצת רעיונות הוא האריזה שלהם. אם קל לבלוע אותה, והיא מפתה ושלמה, יש יותר סיכוי שהיא תקבל תנופה כבר בהתחלה.

אבל זה לא אומר שאין מקום למסתורין או לרעיונות שנפתרים במשך הזמן. למעשה, המשתנה הבלתי מדיד כאן הוא הסגנון. הרעיונות של האוורד דין התפשטו בהתחלה – לא בגלל ההשלכות הכלכליות שלהם אלא בגלל התנאים שהוזכרו קודם. האופן שבו הם הוצגו התאימו לתפישת העולם של אלה שהפיצו אותם.

אלמנט חשוב בהתפשטות רעיונות הוא האלמנט הויזואלי שלהם. אייפוד וסגנונות עיצוביים מתפשטים מהר יותר בעולם מאשר רעיונות קצרי חיים. תמונות ובדיחות קצרות מתפשטים מהר יותר בעולם המקוון בגלל שנדרשת מעט מאד השקעה בשאלה האם כדאי להפיץ אותם.

וכמובן, הרבה רעיונות גרועים מתפשטים. פניקה, לדוגמה, היא רעיון סופרגרוע בכל זמן, אבל היא מתפשטת מהר יותר מרוב הרעיונות. זאת בגלל שמעט מאד פעמים הפצת רעיון היא עניין שהושקע בו מחשבה ורצון חופשי. במקום זאת, הפצת פניקה נמצאת קרוב מאד ללוז שלנו כבני אדם, ואנחנו כמעט תמיד מפיצים אותה בלי לחשוב על ההשלכות.

נכתב על ידי Seth Godin, תורגם על ידי חנן כהן


פורסם ב 20 בדצמבר 2005 20:17 במדור אימייל תגובות נעולות

התגובות מתפרסמות על דעת ובאחריות כותביהן בלבד.

לאה  [אתר]  בתאריך 12/21/2005 7:08:31 AM

ספרים מומלצים בנושא

the tipping point - Malcolm Gladwell
מתייחס לתופעות חברתיות שעוברות בצורה "מדבקת" בדיוק כמו וירוס ויראלי. טבע מונח שאהבתי: the stickiness factor.
וגם הספר word of mouse - Eric Vrooman, John Riedl, Joseph Konstan

יגאל חמיש  [אתר]  בתאריך 12/21/2005 9:10:39 AM

בהחלט, ועוד מקור מרתק

התיאוריה של עוצמתם של הקשרים החלשים שפורסמה ב 1973. זה מאמר מרתק שעוסק בשאלה 'איך אנשים מוצאים עבודה?' ומהווה בסיס להתפשטות של תופעות חברתיות, רעיונות ועוד - ברשתות.

הנה המקור:

. Granovetter, M. S. (1973).

The Strenght of Weak Ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380.

והנה קישור למאמר עצמו:
http://www-personal.si.umich.e....Out_and_Beyond/Granovetter.pdf

אפשר למצוא עוד רשימות בארכיון, או לחזור לראש העמוד.