רשומהועדת החקירה האמיתית של מלחמת לבנון השניה

חבר שלי, קצין בדרג בכיר/בינוני שמשרת בצפון, אמר לי שועדת החקירה האמיתית של המלחמה הזאת צריכה להיות על הפגיעוּת של טנקי מרכבה סימן 4 - "הטנקים המוגנים ביותר בעולם".

לדבריו, צה"ל האמין להתרברבות של עצמו, ידע על נשק הנ"ט המתקדם של החיזבאללה ולא פיתח תורת לחימה להתגוננות נגדו.

הנה תזכורת: 11 חיילים נהרגו ביום לחימה, מסוק הופל

גם במהלך היום היוו הטילים נגד טנקים אמצעי מרכזי שהופעל נגד צה"ל וגבה אבידות בנפש. קצין ושני לוחמים מגדוד 9 של השיריון נהרגו לאחר שטיל נגד טנקים פגע בטנק מרכבה סימן 4 בו נסעו באזור הסלוקי בגזרה המזרחית. זו הפעם השניה שהטנק החדיש ביותר של צה"ל נפגע במהלך הלחימה ואנשיו סובלים פגיעה. לוחם מחטיבת הנח"ל נהרג מפגיעת טיל נ"ט לעבר מבנה בו שהה בגזרה המזרחית במרחב הכפר רנדוריה. חייל נהרג מפגיעת טיל נ"ט בטנק בו נסע סמוך לכפר קנטרה שבגזרה המזרחית.

חייל נפצע באורח קשה מפגיעת טיל נ"ט בטנק בו נסע בכפר א-טירי. מפקד גדוד 9 בשריון נפצע באורח קשה ושני חיילים נוספים נפצעו קל לאחר שטיל נ"ט פגע בטנק בכפר דיר סירין שבגזרה המזרחית. חייל צה"ל נפצע באורח קשה כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט במבנה בו שהה בכפר רנדוריה בגזרה המזרחית.|

 

(עדכון והבהרה: זה הוא אמר. אני רק מצטט. אני חושב שועדת חקירה תהיה, והרבה יותר רחבה מזה)


פורסם ב 13 באוגוסט 2006 03:56 במדור טכנולוגיה תגובות נעולות

התגובות מתפרסמות על דעת ובאחריות כותביהן בלבד.

רוגל  [אתר]  בתאריך 8/13/2006 6:30:49 AM

בעיית הפגיעות

של טנקי המרכבה היא הקטנה בבעיות המלחמה הזו

באנדר  בתאריך 8/13/2006 8:30:10 AM

ומה עוד חדש?

הרבה יותר פשוט להוסיף כח לטיל מאשר למגן טנק.
זה היה נכון ב 72 עם הסאגר , זה נכון היום, וזה יהיה נכון עם המרכבה 10 עוד 30 שנה.

יואב  [אתר]  בתאריך 8/13/2006 10:07:43 AM

זאת ועדת החקירה?

א. ומה על ועדת החקירה שתבדוק איך אדם שהצהיר מעל כל במה רק לפני כמה חודשים שהבטחון האמיתי של ישראל נמצא בחברה ובכלכלה ולא בבטחון ולא עברו ימים רבים והוא זורק אותנו למלחמה שאין לנו שום סיכוי לנצח בה?

ב. ומה על ועדת החקירה שתבדוק איך הצבא האידיוטי הזה מצליח, בתחילת המאה ה- 21, לדרוס את חייליו בטנק שנוסע ברשלנות לאחור, להפיל את המסוקים שלו ולהרוג "באש כוחותינו" את חייליו?

ג. ומה עם הפליאה של מפקד חיל הים על כך שמשוגר לעבר ספינותיו טיל? איך הם העיזו הערבים האלו....

ד. ומה על טירוף הדעת המוחלט בחוסר ההבנה שאי אפשר לנצח מלחמה מול כוחות גרילה עם צבא ממוסד? למדו את זה הצרפתים בדרום מזרח אסיה ואחר כך פעם נוספת בצפון אפריקה. למדו את זה האמריקאים בוויטנאם ואחר כך בעיראק. למדו את זה הרוסים באפגניסטאן ובצ'צ'ניה ועוד. רק גאוני הדור. הגנרלים היהודים השחצנים והמטופשים האלו עוד לא למדו שום דבר.

אפשר להמשיך עוד ועוד אבל ועדת החקירה הכי נוקבת צריכה להיות איך הבוחר האינטיליגנטי קובר את ראשו בחול וממשיך לתמוך באנשים האלו שהוכיחו פעם אחר פעם שהם אינם ראויים לתואר מנהיג......

אור  בתאריך 8/13/2006 11:40:06 AM

ללא נושא

יואב, עם כל הכבוד אלו קלישאות.

א. מה אתה רוצה לומר בזה? שהבעיה היא לא באמת בחברה או שאם הבעיה בחברה אסור להקלע לעמות צבאי? אולי הבעיה היא גם פה וגם שם?ֿ

ב. ראית צבא כלשהו בעולם שלא טועה לפעמים בירי על כוחותיו? קשה מאוד לא לטעות כשאתה תחת אש, וקל מאוד לכתוב על "צבא אדיוטי" כשאתה בבית מול המחשב.

ג. ענין לועדת חקירה, לא להאשמות מטופשות של מי שלא יודע את הפרטים

ד. אז אם "אי אפשר לנצח גרילה" (מענין שאת "חומת מגן" או גרוש אש"ף מלבנון בסבוב הקודם אתה לא סופר) מה אתה מציע בעצם? לתת לחיזבאללה לעשות מה שבא לו?

אני לא בטוח ש"השחצנים המטופשים" כאן הם הגנרלים היהודים. כל כך קל לחנטרש מהמקלדת וכל כך קשה לעשות משהו במציאות.

איריס  בתאריך 8/13/2006 12:24:37 PM

הי יואב

מקווה שנווה המדבר שלך מחוץ לטווח הסירנות, אני כל כך גרועה בשעור מולדת, שאין לי ממש מושג איפה אתה נמצא ביחס למרחב הכללי. ובכל מקרה, תישאר בטוח, ושימרו על עצמכם !
אני כמובן מסכימה אתך לחלוטין, ומחזקת את ידיך וסבלנותך כי רבה בחינוך הדור הצעיר. קראתי איך אתה מפרק יפה ובעדינות את הלהם חסר הניסיון של הממהרים אל האקדח, בין אם נגד גרילה ובין אם נגד מי שלא מסכים עם דעתם.
---
המשך כך, כאשר הדברים נשמעים מפיך עם ניסיונך העתיר כולל בשירות קבע, יש סיכוי שהם יישמעו. ממני, אשה, אף כי עם ניסיון מבצעי של עשרים שנה, זה לא פיגורה היום בטוקבקים.
--
אכן, אנחנו צופים עתה בניסיון שכניראה יצליח לקיים פוטש מוחלט של המדינה על ידי תעשיות נשק ועל ידי שלוחים בצבא ובמערכות אחרות. אני לא יודעת אם פרץ הוא הכתובת, הייתי נזהרת מאד, כיון שלדעתי התנפלות עליו היא חלק מהתסריט הפוטשי, בהפוך על הפוך, כלומר לערוף את הראש של מוביל הסדר החברתי, כאשר היה ברור לראשי המערכות הצבאיות שהעימות הזה יתנהל עכשיו, איתו. יחד איתו אפשר יהיה לשפוך למים את כל התקוות לשינוי סדרי העדיפויות.
אני, שגיחכתי למראה מסע הבחירות לטובת פרץ (בעיני מפלגת העבודה זה לא דבר שאפשר לתקן), קוראת היום לתמוך בפרץ בשארית כוח התמיכה שנשאר. בין שתי הרעות, עדיף שהראשים שיעופו אחרי המלחמה יהיו מן הצבא והבטחון, בדרג הביצוע, ולא שלו. אני רק מתחילה לפקפק באפשרות הזו, כיון שבסופו של דבר הנשק הוא בידי הצבא, וגם השטח, והם תמיד יכולים להבעיר, אנחנו וגם פרץ לעניין זה, לא ממש נדע מה קרה שם. ראה מלחמת שולל א'. כניראה שמצפון תיפתח הרעה הכוונה שהקצינים הישראלים תמיד מנצלים את האזור הנורא ההוא כדי להשתרר על עם ישראל שכבר לא הרבה נותר ממנו ממילא. עכשיו זה הזמן לצעוק "פרץ מלך ישראל" ולהתחשבן איתו אחרי כן

ליל  [אתר]  בתאריך 8/13/2006 1:10:43 PM

ללא נושא

מתישהו בימים הראשונים של המלחמה, אחרי שנפגעו לנו שלושה טנקים, פורסם שהרמטכ"ל כעס ושאל איך זה שמכניסים ללבנון טנקים לא ממוגנים...

אם כך, לא בטוח בכלל שצה"ל ידע על כוח הנ"ט של החיזבאללה. למען האמת אני לא בטוחה שהטילים שהם משתמשים בהם כל כך משוכללים. יותר סביר שטנק המרכבה אף פעם לא היה המבצר המתנייע שחשבנו שהוא.

לסעיפים הנכונים של יואב הייתי מוסיפה עוד אחד חשוב:

ה: בעזרת איזה נוסחה אולמרט חישב ומצא שחיסול עוד כמה קטיושות, עוד כמה אנשי חיזבאללה, שווים חיים של 30 בחורים צעירים.

הרי "לנקות את השטח" אף אחד לא חושב שאפשרי, ומחר אנחנו יוצאים משם. לאיזה תועלת הוקרבו קורבנות אחרונים אלה?

מה עמד בצד השני של המשוואה: כבוד לאומי, מוראל העם, face saving של דן חלוץ, של עצמו, של עם ישראל בעיני עצמו?
מי יודע.
אולי סתם שוב אותה רפיסות מול לחץ אנשי הצבא, שהובילה את מהלכי המלחמה מלכתחילה.

עמי  בתאריך 8/13/2006 2:30:30 PM

24 השעות הראשונות

את המלחמה הזו הפסדנו ב-24 השעות הראשונות שלה.

את המלחמה הזו הפסדנו כי פחדנו.

את המלחמה הזו הפסדנו כי בחרנו להלחם באויב הלא נכון.

החיזבאללה הם בובות. בובות מתוחכמות, אבל בסה"כ בובות.
אם מישהו היה אוחז ביד בובה וחובט בך בכל הכח איתה, למי היית מחזיר/ה?
לבובה?
או למי שמפעיל אותה?

המלחמה הזו הייתה צריכה להיות נגד סוריה, ב-24 השעות הראשונות חיל האוויר היה צריך למחוק את כל שדות התעופה הצבאיים וחיל האוויר הסורי על מנת להשיג עליונות אווירית.

הממשלה הייתה צריכה להציב אולטימטום של 24 שעות לשחרור החטופים, ואחריהן איום ברור וחד שלא נהיה אחראיים על תגובותינו.

ככל הנראה, לא היה קורה דבר ב-24 השעות ולכן אחרי 20 שעות ח"א היה צריך למחוק את הארמון של אסד, בית הפרלנט הסורי, ותחנות כח ומים.

יתכן שהסורים היו מסתכנים בתגובה והיו מנסים להכנס למלחמה כוללת, אבל הי, זה הרי בדיוק מה שיקרה עכשיו, אולי לא מייד, אבל המלחמה הזו מניחה את היסודות למלחמה הבאה.

במזרח התיכון רק החזה שורד, ואנחנו, אחרי המלחמה הזו, בקושי שורדים, אנחנו מזמינים על עצמנו את המלחמה הבאה.

אז כן, את המלחמה הזו הפסדנו כבר ב-24 השעות הראשונות.

את המלחמה הזו הפסדנו כי לא יצרנו מאזן אימה חדש, מאזן אימה שבו למפעיל הבובות התורן יהיה מאד ברור שמלחמות לא כדאי לחרחר.

ואולי, אני כך מקווה, שאת המלחמה הבאה נדע לנצח ב-24 השעות הראשונות שלה.

אפשר למצוא עוד רשימות בארכיון, או לחזור לראש העמוד.