רשומההבלוגים יכולים לסייע בקיצור המלחמה

רוני סופר כותב ב Ynet - "יש לי תמיכה מבוש, מה עוד צריך?"

"העורף הישראלי חזק. אני גאה להיות בן לעם הזה שבניו עומדים כך במטח כבד של מאות טילים. העם נותן לנו גב לפעולות בלבנון. כמו שלמדתי במפגש עם ראשי הרשויות בחיפה שלשום, העם מבקש שנמשיך במבצע הצבאי הזה עד הסוף. אין מקום למורך לב. אין מקום לעצור. חייבים להמשיך, למרות שזאת מערכה לא קלה ובודאי לא פשוטה. ידענו שזה ייקח זמן. אמרנו שזה ייקח זמן וזמן יש לנו. בניגוד לאחרים יש לנו גם נחישות", דברי ראש הממשלה למקורביו.

המסקנה הלוגית מהפיסקה הזאת היא שכדי לקצר את המלחמה צריך להבליט את תחושת הכאב, הפחד, הביקורת והחולשה של העורף. בכך יקבל השלטון תחושה אחרת לגבי תמיכת העורף ואולי תקוצר המלחמה.

הבעיה היא שהתקשורת הממוסדת המגוייסת למילואים לא תיתן חשיפה לביטויים האלה. אבל בשביל זה יש בלוגים.

אולי במקום לכתוב על מה אנחנו מרגישים וחושבים על המלחמה, נדווח ונבליט את תמונות הפצועים, לוויות ההרוגים, הבתים ההרוסים ונראיין אנשים מפוחדים? אולי נמצא ונספר על אנשים שרוצים שהמלחמה תיגמר כבר בגלל ש-להם רע?

אם המהלך הלוגי שלי נכון, יש סיכוי שמהלך כזה יחסוך חיים וצער.

מה דעתכם?

יש אפשרות להתגייסות שכזאת?


פורסם ב 20 ביולי 2006 15:26 במדור עולם הבלוגים תגובות נעולות

התגובות מתפרסמות על דעת ובאחריות כותביהן בלבד.

יוחאי עילם  [אתר]  בתאריך 7/20/2006 3:49:15 PM

מה אפשר לעשות מתל אביב ?

בתל אביב טרם מצאתי תמונות את הפצועים, לוויות ההרוגים, הבתים ההרוסים ואנשים מפוחדים.
אז יש מה לעשות בתל אביב? או שאתה מציע לנסוע צפונה? משהו אחר?

מה שכן אפשר לעשות זה להפגין, ולהראות שאין קונצנזוס מלא.

עוד משהו שאפשר לעשות הוא לכתוב הרבה מכתבים לפוליטיקאים, ובראשם שר הבטחון.

http://www.blacklabor.com

בנאומיו הוא מדגיש את חשיבות תמיכת העורף. הוא אמר בהזדמנות מסויימת שמשך המבצע תלוי בתמיכת העורף.

חנן כהן  בתאריך 7/20/2006 3:56:04 PM

קח מקל, קח תרמיל, בוא איתי אל הגליל

הרכבות לחיפה עדיין פועלות? אם כן, כל חצי שעה. נסיעה של שעה וחצי ואתה שם.

רק תבקש ויהיו בלוגרים חיפאים שיספרו לך איפה לבקר ועם מי לדבר.

דוד אבוטבול  [אתר]  בתאריך 7/20/2006 4:20:19 PM

מה?

ולצאת מהבועה?
נפלת על הראש?

קורינה   [אתר]  בתאריך 7/20/2006 4:36:06 PM

רוצים תמונות? על אחריותכם

הילה רובינשטיין שלחה לי בדוא"ל.

אבל זה לא יתכן. לא יכול להיות שאמת. ודאי מבויימות.
אנחנו לא, ידינו לא .
יותר טוב שלא תסתכלו:
http://www.flickr.com/photos/35476313@N00/

חנן כהן  בתאריך 7/20/2006 4:41:22 PM

ילדים ערבים שחוטים זה כסף קטן

רק תמונות של ילדים יהודים (חס וחלילה לא ילדים ערבים מנצרת) יעבדו.

קורינה, יש לך עדיין חברים בצפון? אולי תראייני אותם בטלפון?

ריקי  בתאריך 7/20/2006 4:56:45 PM

רוני סופר זה הוא

:)

יהונתן  [אתר]  בתאריך 7/20/2006 5:03:32 PM

דווקא זו הבעיה שלי

אני ממש רוצה שהמוות המיותר הזה יפסק. כמו כל מוות מיותר אחר; אבל הבעיה היא, וכתבתי על זה היום באנגלית, שאין לי שמץ של מושג איך להפסיק את ההרג באופן שלא יגרום לכך שימשיך ההרג בצד שלנו.

עם מי צריך לדבר בצד השני, חנן? אני איתך, ומוכן לסכן את חיי בשביל זה.

חיפאית  בתאריך 7/20/2006 5:04:18 PM

לא כי רע לנו, כי זה חסר תכלית...

פחות וםפחות ברורה התועלת שב"כתישת" לבנון.
זה לא עניין שרע לנו, אלה שלא ברור בשביל מה זה טוב ויש מגבלות גם לסבל שאפשר לגרום לאזרחים לבנוניים.

חיפאית  בתאריך 7/20/2006 5:04:20 PM

לא כי רע לנו, כי זה חסר תכלית...

פחות וםפחות ברורה התועלת שב"כתישת" לבנון.
זה לא עניין שרע לנו, אלה שלא ברור בשביל מה זה טוב ויש מגבלות גם לסבל שאפשר לגרום לאזרחים לבנוניים.

מרק ק.  [אתר]  בתאריך 7/20/2006 5:20:52 PM

איך מבליטים תמונה של חולה אסטמה

כתוצאה של הזיהום בתל אביב?

איך מבליטים תמונה של פצוע תאונת דרכים?

איכשהו אני מאוכזב מכך שדוקא אתה נותן לסדר יום הצבאי להשתלט לך על הבלוג, במיוחד אחרי כל ההטפות שנוגעות לסדר יום אזרחי שהיו פה לפני הבחירות.

נכון, הרבה יותר מענין להתעסק בפירוטכניקה מאשר בדברים שנוגעים לאנשים במדינה. עם בערוץ 2 ובBBC מחליטים שזה האירוע החשוב אז כל היתר מאבד מיד מחשיבותו :(

פיקו  בתאריך 7/20/2006 5:31:08 PM

עוד גאון

תגיד חנן, מה יביא סיום המלחמה לפני שהמשימה (העפת החיזבאללה לכל הרוחות, מיגור האיום על צפון ישראל, החזרת החיילים החטופים הביתה) תושלם? סיום המלחמה לפני השלמתה יתרום לבטחונם של תושבי הצפון? יגרום לחיזבאללה לעבור מהפך ולהפסיק לירות קטיושות, לשחרר את החיילים ולא לחטוף חיילים נוספים? מה, פתאום ממשלת לבנון תתפוס ביצים ותפעל נגד נסראללה? או שאתה יותר טיפוס כזה, ששוגה באשליות שווא על "הקהילה הבינלאומית", שכבר ישבה בצד והסתכלה פעם אחת, כשנחטפו לנו שלושה חיילים? ומה בדיוק אתה מנסה להשיג באמצעות הבלטת "תחושת הכאב, הפחד, הביקורת והחולשה של העורף"? כניעה, אולי? מה בדיוק? הרי אי אפשר לסיים מלחמה כששני חיילים נמצאים בשבי ובתי אזרחים מופגזים.

אז נכון, מלחמה זה עניין ממש לא נעים. בתים מופגזים, אזרחים נפגעים, ילדים מתים. הצרה היא, ויודע את זה כל אדם עם שכל בראשו, במיוחד כזה שחי תחת איום מתמשך של קטיושות, שללא מלחמה יהיה רע יותר, רע בהרבה, ושבלי למגר אחת ולתמיד את המזוקנים הקפריזיים מצפון פשוט לא יהיה טוב יותר. וגם אתה היית מבין את זה, לולא הייתם כל כך פאקינג עדינים.

חנן כהן  בתאריך 7/20/2006 6:01:01 PM

אח - פנטזיית ה"למגר"

החיילים יחזרו הביתה כשהשבויים הפלסטינים יחזרו הביתה. והאלימות תיפסק כשיחליטו שצריך להפסיק אותה ולא כשתושג איזו מטרה עלומה ובלתי מושגת.

אז מה שאני מציע זה לשנות קצת את הערך של משתנה אחד בשיקולים להפסיק את האלימות.

יהונתן  [אתר]  בתאריך 7/20/2006 6:23:59 PM

מוחה בהסכמה

אני מסכים עם חנן שהסכסוך הזה יסתיים כמה שניות אחרי תקרית מבישה, בזה שיעבירו לנו את (גופות) החיילים בתמורה לשבויים לבנונים או פלשתינים.

המטרה של המבצע, על הנייר, היא יפה, אבל היא לא יישימה, לא בלי תהליך ארוך של הדברות.

אבל, אני לא חף מביקורת; אני עוד מחפש דרך יותר טובה מאלימות כדי להפסיק אלימות

ד.ט  בתאריך 7/20/2006 6:52:19 PM

חנן, כשאתה אומר שבויים פלסטינים

אתה כולל בזה את רוצח מספחת הרן, סמיר קונטאר, שהוא לא פלסטיני ולא שבוי?

חוד התער  [אתר]  בתאריך 7/20/2006 7:51:58 PM

מה עם האדמה הפלשתינית ?

זה כל כך מובן מאליו בעיניך שחיזבאללה שינה את מטרותיו והחל להילחם עבור הפלשתינים אחרי שיצאנו מכל ס"מ לבנוני ?

גם האדמה הפלשתינית ( כולה, לא ה-22% שאנחנו מכנים "הכיבוש" ) צריכה לחזור הביתה, לא ?
מה עם עקורי 1948 הפלשתינים ?
מה עם תיקון העיוות ההיסטורי ששמו הישות הציונית ?

תזכיר לי, מה עשינו לאיראנים ?

אתה פשוט לא מוכן לקבל שיש אנשים שרוצים לחסל את המדינה הזו, לא חשוב לאן תיסוג, לא חשוב על מה תוותר ? איך זה יכול להיות שאתה מתעלם מחלקים כל כך ברורים ורלבנטיים של המציאות ?

אביעד ק  [אתר]  בתאריך 7/20/2006 7:58:35 PM

שיהיה בהצלחה

וכשאתה מוצא כמה שנמצאים בתפוז - שלח לי לינקים.

אני משוטט בבלוגיה 24 שעות ביממה ונכון לעכשיו - לרוב הבלוגרים הישראליים שכותבים שם, לא כל כך מתחשק שזה ייפסק. להיפך, הם רוצים לגמור עם זה אחת ולתמיד והם מוכנים לסבול בתהליך.

אני לא בטוח עד כמה התקשורת ה"מגויסת" טועה בעניין הזה. אולי כאן, תחת המטריה של "רשימות", תוכל למצוא כמה אנשים שתומכים בסיום הלחימה, אבל ב"אתרי העם" - אני לא כל כך בטוח...

פיקו  בתאריך 7/21/2006 12:26:44 PM

אתה יודע מה, חנן, אתה צודק

עלינו להפסיק את האלימות. אז מה אם הצד השני לא יפסיק את שלו, אלא יגביר אותה משיראה את "חולשתו" של העורף הישראלי (אני לא חושב שהעורף הישראלי חלש, אגב, להיפך; אני חושב שחנן כהן הוא החלש והעדין), אז מה אם הוא עדיין מחזיק בשני חיילים משלנו, שהוא חטף משטח ריבוני המוכר ע"י האו"ם. מה הבעיה? נדבר. נחליף שבויים. נפנה את חוות שבעא. ניתן לחיזבאללה בדיוק מה שהוא רוצה. כי הרי זה מה שיגרום לו להפסיק להתקיף את ישראל, וזה מה שיעודד אותו להתפרק, ואז הוא פשוט יפסיק לחפש צרות, נכון? זה עבד כל כך טוב בפעמים הקודמות שניסינו את זה.

אתה יודע מה מדהים? שבימים האחרונים אני שואל שמאלנים מסוגך, שקוראים לסיום המלחמה סתם כך, מבלי שהושג אף אחד מיעדיה, מה לדעתם צריך לעשות? החיזבאללה הרי ימשיך להפציץ, ולחטוף; הצד השני לא יפסיק, גם אם אתה הפסקת. אז אומרים לי מכותביי השמאלנים, צריך "לדבר". מילת הקסם המשיחית הזאת, "לדבר", שמעידה על חולשתו של כותבה ועל עיוורונו בפני מציאות אחרת לגמרי, שכבר פסלה את האפשרות של דיבורים ברגע שחיזבאללה החל לעשות בצפון ישראל כבשלו. כמובן, כשאני שואל עם מי לדבר ועל מה לדבר, ומה יועילו בכלל דיבורים, אתם מחרישים לחלוטין. צריך לדבר. צריך לשחרר. זה יפסיק את ההתקפות? לא, אבל זה יגרום לכם להרגיש הרבה הרבה יותר "אנושיים". והרי זה בעצם כל העניין, לא? הדימוי העצמי שלכם כל כך חלש, שאתם לא מסוגלים ולא רוצים לנצח, אפילו אם בתוככם אתם בטוחים שאין דרך אחרת. אתם פשוט מסתכלים יותר מדי על הצד המפסיד, ומרחמים, ופוצחים במין אגו טריפ ישועי, ולא שואלים את עצמכם האם הנשמות הטובות מצפון ינהגו כמוכם. מה זה חשוב עכשיו? העיקר שאנחנו צדיקים.

אז הנה אני שואל גם אותך: להפסיק את המלחמה באופן חד צדדי? לדבר? עם החיזבאללה? על חילופי אסירים פלשתינים? ואתה לא שואל את עצמך מה בעצם לחיזבאללה ולפלשתינים? ואתה לא תוהה מה פשר הפרובוקציה הזאת דווקא עכשיו, ולמי יש אינטרס להבעיר את האיזור (רמז: זאת לא ישראל)? ואתה לא מאמין ולו לרגע שכניעה לטרור רק מעודדת אותו, ששחרור אסירים לא יוביל לחטיפת חיילים נוספים? שכבר ניסינו את זה בעבר עם נסיגה מלאה מלבנון ועם שחרור 480 אסירים תמורת שלוש גופות וסוחר סמים אחד, וזה לא הצליח לנו? אתה פשוט רואה כמה ילדים מתים ובוכה כמו ילדה קטנה בעצמך, נכנע ואוטם את עצמך בקונכיה של צדקנות פציפיסטית? גם לנו יש ילדים מתים משלנו, חנן, אפילו אם אנחנו לא מפיצים תמונות של גופותיהם המרוטשות באינטרנט. גם לנו יש פחד, ואנשים במקלטים. ובניגוד לצד השני, ישראל מוכנה להפסיק הכל בתמורה לחיילים החטופים ולהפסקת האיום על שטחיה. לישראל אין חטוטרת איסלאמיסטית הקובעת כי יש לתקוף את המדינה השכנה ללא פרובוקציה.

אבל בעצם, למה אני שואל אתכם? הרי אתם לא ערים בכלל. אתם פשוט חולמים.

יהונתן  [אתר]  בתאריך 7/21/2006 12:35:20 PM

חצי דרך הלכתי איתך, פיקו

אבל אתה לא נותן פתרון. איך נפטר מהחיזבאללה? נהרוג את כל הילדים בני השלוש בלבנון? זה יעזור? אני לא חושב. אם יש לך פתרון שהוא לא צבאי, כי אין פתרון צבאי, הצבא רק הורג בני אדם על מנת להשתיק אותם מלעשות את מה שהם מתכננים, אבל זה לא פותר את הבעיה אלא רק את הסימפטומים.

איך אתה רוצה לפתור את המלחמה?

ירדן  בתאריך 7/21/2006 2:25:53 PM

ללא נושא

אני ממש בעד
את התמונות והראיונות האלה אני לא מקבל בשום מקום אחר
ככה שאם יש משהו שהייתי מחפש בבלוג חוץ מכתיבה על הנושא זה גם דיווחים

שושי  [אתר]  בתאריך 7/21/2006 4:55:01 PM

מתחת לחופת הטילים

אני בצפון, וממש לא נראה לי לפגוע במצבי הנפשי בכוונה, כדי שאולי זה ישפיע על הממשלה להפסיק לירות וירגיע את החיזבאללה.
חנן, רעיון גרוע. לרעיון הבא.
אני מסכימה עם יואב קרני http://www.notes.co.il/karny/21295.asp שלא צריך לחתור לכתוש את חיזבאללה עד הסוף. צריך פתרון יותר מתוחכם, שכולל מו"מ, אבל מסדר שני. חילופים פשוטים לא הוכיחו את עצמם.

על הסף  [אתר]  בתאריך 7/21/2006 4:56:33 PM

ללא נושא

הבעיה היא שכשאולמרט אומר שהעורף הישראלי חזק הוא מדקלם סיסמא. אין שום מדד לחוזק העורף- אף אחד לא קבע קריטריונים שיקבעו מתי העורף חזק ומתי חלש. כרגע יש בריחה המונית דרומה. רבים מאוד אורזים ונוסעים. הבריחה הזאת כבר הצילה חיים, כשרקטות פגעו בבתים שננטשו. מי שלא יכול או אין לו ברירה, מסתגר בבתים ובחדרי ביטחון. ישנם כמה שמצהירים שהם נשארים שם כסוג של אידיאולוגיה- כדי להפגין שהם לא מפחדים. לא יודעת כמה מהם יישארו לאורך זמן.

מאחר ואין קריטריון לחוזק העורף, אין גם טעם להציג את החולשה. תמונות הרוגים ולוויות עשויות להוביל לתוצאה הפוכה: רגשות נקם, שיובילו ללחץ ציבורי להפעיל עוד כוח. לחילופין, חרדה שתעורר תחושה של אין-ברירה, של מהלכים שנובעים מתוך חרדה קיומית, לא מתוך הגיון.

הלוואי ויימצא פתרון שפוי למצב הזה.

ד.ט  בתאריך 7/21/2006 5:21:10 PM

נסראללה דיבר על כך

שהחברה בישראל חלשה כקורי עכביש. הפגנת חולשה יכולה לעודד את עמידתו האיתנה של נסראללה ושל חיזבאללה, ולהרחיק את השקט האמיתי.

פיקו  בתאריך 7/21/2006 6:19:34 PM

יהונתן

נתחיל בזה שאני לא נמצא בעמדה לתת פתרונות. אני לא איש צבא, הידע המודיעיני לא מונח לפני והיכולות האמיתיות של צה"ל לא ידועות לי יותר משהן ידועות לך. אבל כן, אני תומך בהמשך הפעילות הצבאית, ואני תומך בכתישת לבנון עד דק, או לפחות עד שיוחזרו החיילים ויפסיק הירי. החיזבאללה הוא לא המוג'אהידין או הויאטקונג, לבנון היא לא אפגניסטן וגם לא עיראק. לדעתי ניתן לגמור את החיזבאללה, או לפחות להסב לו מכה שהוא לעולם לא יצליח להתאושש ממנה, והסיבה היחידה שזה לא נעשה עד עכשיו היא שישראל לא ניסתה חזק מספיק וחכם מספיק בשל חוסר יצירתיות, מגבלות וסייגים שנכפו עליה, הן ע"י העולם והן ע"י עצמה. החיזבאללה הוא לא סופר צבא של סופר חיילים, אבל הוא כן צבא גרילה מיומן עם לוחמים פנאטיים במיוחד, שמוכנים להקריב את חייהם עבור המטרה. תאמין או לא, אבל גם את זה אפשר לנצח.

עכשיו, בדברים שלך מובלעת ההנחה שצה"ל הורג בכוונה ילדים בני שלוש בלבנון, או שהוא מכוון לאוכלוסיה אזרחית, והרי שנינו יודעים שזה לא נכון. אבל בתשובה לשאלה שלך, אם החיזבאללה בוחר לפעול מתוך ריכוזי אוכלוסין ואם בכירי הארגון לוקחים איתם לפגישות ליליות את ילדיהם הקטנים כדי להפוך אותם לשאהידים ולדאוג שהחיסול הישראלי ייראה רע בתקשורת העולמית, אין לי ייסורי מצפון כשילדים מתים בלבנון. מבחינתי, החיזבאללה הוא שממיט עליהם מוות כשהוא בוחר לפעול משכונות מגורים ומגני ילדים ולשגר טילים מתוך אוכלוסיות אזרחיות. מלחמה זה עסק לא נעים, אבל מלחמה זו מלחמה, ובמלחמה הצד החלש יותר, ה"אנושי" יותר מפסיד. וישראל, כרגיל, פשוט לא יכולה להרשות לעצמה להפסיד אם היא רוצה להמשיך ולהתקיים במרחב הזה.

מבחינתי, אגב, הבעיה זהה לסימפטומים. לישראל אין סכסוך עם לבנון מרגע שהיא יצאה מהמדינה. יש בישראל 3 אסירים לבנונים בלבד, ולמעט החיזבאללה אף אחד לא דורש את שחרורם. לישראל כן יש בעיה עם החיזבאללה, שהוא ארגון ג'יהאדי שפועל במימון סורי ואיראני ופשוט מחפש צרות כי זהו תפקידו - לפגוע בישראל. לשחוק ולהחליש אותה. לחבל בחוזקו של הציבור הישראלי. נמנע מהם לעשות מה שהם מתכננים? נו, יופי. אין הרבה מה לעשות מעבר לזה. עד שנטיל איזו פצצת אטום על טהרן, הם ימשיכו לתכנן. החיזבאללה לא פועל מתוך מניעים טריטוריאליים, כמו הפתח או החמאס, אלא מתוך מניעים מוסלמיים, שזה סיפור אחר לגמרי ובעיה שאי אפשר לפתור למרבה הצער, לפחות כרגע. בינתיים אפשר למנוע ממנו לחטוף חיילים ולשבת לנו עם אלפי קטיושות בגבול הצפון. זה גם משהו, ואתה יודע מה? זה גם שווה את זה. כמו שאמרתי, גם לנו יש ילדים מתים.

איתי   [אתר]  בתאריך 7/22/2006 2:13:18 AM

לא מאמין שיעבוד

במיוחד משום ששוב זה מחזק את הסטיגמה של הסמולנים כפחדנים ובכיינים, כאשר הקול הדומיננטי כרגע הוא קול "העורף החזק", שלא נותן לגיטימציה לבכי. לפחות הפעם מותר לברוח דרומה מבלי להיחשב פחדן. הייתי מעדיף בהרבה הפגנת המונים שכותרתה "לעצור באדום" בכיכר רבין. אך זה לא יקרה (תהיה במוצ"ש הפגנה של חד"ש, כרגיל צודקים ומעטים).

שתי הצעות קונסטרוקטיביות
1. דווקא מידע יבש. שיתוף פעולה בין בלוגרים מישראל ולבנון יכול לאפשר הצלבת מידע אמין (אני לא מאמין לדובר צהל ולא לנסראללה) על פגיעות המלחמה בנפש ובתשתיות. אזרחי ישראל חייבים לדעת באמת מה קורה בלבנון, ולהיפך.
כמה ילדים לבנונים הרוגים יש על כל איש חזבאללה הרוג? אם היחס הוא 10 ל-1 סימן שצה"ל לא עובד נכון והדרג המדיני לא מפעיל אותו נכון. מעבר לעניין המוסרי, אנשים יבינו שדרך הרג ילדים לא נחסל את החזבאללה, רק נאחד את הלבנונים מאחוריו. אם היחס הוא 1 ל-10, אז תמונות הזוועה ששלחה קורינה ושפרסם סמי שלום שטרית הן עיוות המציאות.

2. דמוקרטיה ישירה בינ"ל- פרטים ב"עבודה שחורה"

שבת שלום

fietsen  [אתר]  בתאריך 7/22/2006 6:12:33 PM

מי מרים את הכפפה

כל בלוגר שמעוניין לממש את תוכניתו של חנן לקחת מקל ותרמיל ולצאת לטיול מאורגן באזורי המלחמה שיפנה אלי באי-מאיל
2. בניגוד לתדמית התל אביבית (אנחנו שמאלנים יפי נפש ומפגינים נגד המלחמה) האמירות הנוקבות ביותר בינתיים נגד המלחמה היו האמירות בנצרת (80 נפגעים ושני הרוגים ואנשי העיר קוראים להפסקת אש חד צדדית), במקום הנפילה בשכונת עין הים בחיפה, אדם שאחיו ואשת אחיו אושפזו וביתו נפגע קורא להפסקת המלחמה, בסניף הדואר בחיפה , פחות משעה אחר נפילת הטיל קראה אחת התושבות להפסקת המלחמה. גם מבחינה פוליטית התדמית שמנכסים לעצמם התל אביבים מעוותת, חיפה והגליל לא פחות שמאלנים, הם רק לא שותים אספרסו כביטוי לאידיאולוגיה השמאלנית שלהם

אפשר למצוא עוד רשימות בארכיון, או לחזור לראש העמוד.