רשומהנישט פון אונזערע

עדכון: את הרשימה הזאת כתבתי ב 19 בפברואר. היום, 17 במרץ, כותב דניאל בן סימון בהארץ מאמר בשם נישט אונדזערע (לא משלנו). הרשימה שלי היא תשובה טובה לבעיה שמועלית במאמר.

התחושה שלי היא שבסוף, כשחופרים עמוק, מגיעים לטיעון שעמיר פרץ הוא לא משלנו ושרון ואולמרט ופרס הם כן משלנו.

את הטיעון הזה אי אפשר לסתור. אפשר רק לעקוף.

המעקף לא יכול להיות מעקף בשם האידאולוגיה, או מעקף בשם הסולידאריות. המעקף צריך להיות בתוך הנפש, להשתמש בחומרים של הביוגראפיה המשותפת ואיתם לבנות את המעקף. הבניה של המעקף צריכה להיות משותפת מתוך אמפתיה לקושי בבחירה במי שאינו משלנו.

מה שאני חושב עליו הוא כזה:

נכון שאמרנו כל השנים שאנחנו לא מבינים איך הם מצביעים למי שדופק אותם?

אז בגלל שבשלושים שנה האלה רמת החיים בכלל במדינה עלתה, ויש לנו מזגנים ומכוניות ואנחנו נוסעים יותר לחו"ל, לא שמנו לב איך שצדקנו והם באמת דפקו אותם.

ובהזדמנות הם גם דופקים אותנו. החברים שלנו. אנחנו מרוויחים אותו דבר ומשלמים יותר על הכל. תרופות, טיפולים רפואיים מיוחדים, אוניברסיטה, דלק, תרבות. הכל. כמה עולה היום ספר? כמה עולה היום קונצרט? המון!

בשלושים שנה האלה האנשים שלנו נהיו יותר ויותר דומים לאלה שכל כך הזהרנו את כולם מהם. עד שאי אפשר היה להבדיל ביניהם. אז בצדק הם עשו מפלגה אחת, כדי שכ-ו-ל-ם ירגישו טוב ביחד. ומי שאנחנו חשבנו שהם שלנו עברו למפלגה של החרותניק הזה, אולמרט.

ובא מישהו, לא משלנו, והחליט שהמפלגה שלנו צריכה לחזור להיות מה שהיתה פעם. בעד הדברים הטובים ונגד הדברים הרעים. וכל האנשים הטובים שלנו שנשארו במפלגה תומכים בו עם כל הלב. סומכים עליו. עובדים איתו.

תמיד אמרנו שהם מצביעים עם הבטן, לא עם הראש.

עכשיו יש לנו ברירה. ללכת עם הבטן או ללכת עם הראש.

אז אולי אפשר להציע לך לשים את הבטן בצד ולחשוב קצת עם הראש?


פורסם ב 17 במרץ 2006 00:31 במדור פוליטיקה תגובות נעולות

התגובות מתפרסמות על דעת ובאחריות כותביהן בלבד.

חתול תעלול  [אתר]  בתאריך 2/19/2006 1:32:33 AM

הנקודה הזו לא באמת חשובה

ואמנם הוא "נישט פון אונזערע", אבל זו לא הסיבה שלא אשקול אפילו להצביע למפלגת העבודה. למען האמת, לא אצביע למפלגה הזו גם אם רבין ז"ל יקום מחר מן הקבר ויעיף את פרץ לכל הרוחות.

פשוט קשה לי עם סוציאליזם. ביחוד הגרסה ההסתדרותניקית שלו, שהיא בסך-הכל ורסיה מרוככת למה שאנחנו סבלנו על בשרנו במשך כך וכך שנים בברה"מ. אז כן - מפלגת העבודה תחזור להיות כמו שהייתה מפא"י של פעם - עם הפתקים ו"אנשי שלומנו". זה מה שאתה רוצה?

אני מוכן לשלם את המחיר של חברה קפיטליסטית. אני מעדיף שיהיו בעולם עשירים ועניים, ושאלה יאכלו עוגות ואלה לחם, אבל לא אתן ידי לשיטה שבה דרך הקיום האפשרית היחידה היא חלוקה שווה של אביונות להמוני העם, תוך שהצמרת מסתובבת עם חולצות של ולנטינו וחליפות ארמני. באמת שכבר היינו בסרט הזה.

גדי  בתאריך 2/19/2006 4:46:55 AM

אז אולי

חנן, גם אתה - אנא הכחש בנועם - מצביע מהבטן, לא מהראש. אתה רק מוצא לזה הצדקות שמשכנעות אותך.

מרק ק.  בתאריך 2/19/2006 7:31:27 AM

נכון הוא לא משלנו

ההורים שלי הם מצביעי עבודה מסורתיים אבל הפעם כנראה שהם יצביעו לקדימה. יש בזה קצת "הוא לא משלנו" במובן העדתי אבל יש בזה גם הרבה "הוא לא משלנו" במובן הערכי.

ההורים שלי הם אנשי עבודה. גם אחרי שהם יצאו לגמלאות הם המשיכו לעבוד, ולא בגלל שהיו צריכים את הכסף. הם הכירו במשך שנים את כל הפוליטרוקים של ההסתדרות שעברו במקומות העבודה המאוגדים שלהם, דיברו הרבה ועשו כמעט לא כלום. הם כנראה מתקשים להצביע עבור פוליטרוק שמדבר הרבה בפופוליזם במקום לשטוח תוכניות.

אז אולי עמיר פרץ סוף סוף מבין שהוא לא מארגן סתם הפגנה מול הסופרפארם ומתחיל לדבר לענין, אבל בשביל הרבה אנשים זה מעט מדי ומאוחר מדי. כמו בבליינד דייט רושם ראשוני קשה לשנות.

חנן כהן  [אתר]  בתאריך 2/19/2006 8:01:32 AM

תשובות של בוקר

לגדי - נכון. חלק מההצבעה שלי באה מהבטן. של רוב האנשים. הבעיה היא שבגלל זה הרבה פעמים תעמולת הבחירות הולכת ישר לשם ומתעלמת מהראש. מה שאני מנסה לעשות זה לבדוק איך אפשר להשתמש בראש כדי להזיז את הבטן.

לחתול - אני לא מדבר אליך ולא עליך. בלי להעלב, כן? אני מדבר יותר על ההורים של מרק.

למרק - בוא נעשה ניסוי. שלח לי בפרטי את כתובת הדואר של ההורים שלך ואני אדפיס ואשלח להם את התכנית הכלכלית של העבודה. מתחייב לא להציק להם מעבר לזה. אם אתה מתחייב לעשות זאת בעצמך, הנה הקישור. מה דעתך?

http://www.avoda2006.org.il/Media/ecoprog.doc

משה  בתאריך 2/19/2006 8:35:30 AM

סוציאליזם? איזה סוציאליזם?

מישהו עדיין חושב שמפלגת העבודה=סוציאליזם? כולם קפיטליסטים, רק שחלק קפיטליסטים עם קצת אחריות חברתית בצד, וחלק קפיטליסטים שבאמת לא אכפת להם מכלום. איזה סוציאליזם?

יואב  [אתר]  בתאריך 2/19/2006 8:35:38 AM

עולים לכיתה א'

אחרי שבגן חובה עמדת ביכולת מינימום שמאפשרת את המעבר.

לאוניברסיטה ניגשים בדרך כלל (למעט יוצאים מהכלל ספורים) רק עם תעודת בגרות וציוני מינימום. היום גם רק אם יש לך פסיכוטכני.

אז מה זאת השטות הזאת משלנו או לא משלנו?

ספר לנו, מה הם יכולות הילדה יחימוביץ בגן החובה שמאפשרות לחתום לה על התעודה לעלולת לכיתה א'? האם התוקפנות האגרסיבית שלה בשידורים? האם היכולת לשאול שאלות באורך של מטר בלי לחכות לשניה לתשובה מהקורבן התורן שהיא בחרה לטפס עליו כלוחמת הצדק התורנית?

או במה שונה הפרופ' ברוורמן מפרופסור מכובד לא פחות בשם יובל נאמן? העובדה שהבנאדם אקדמי מוכשר ומנהל קמפוס מצליח מקנה לו איזו תעודת בגרות פרלמנטרית?

והחבר פרץ? ספר לי איך עבר את הפסיכוטכני שלו בהסתדרות? ספר לי איך רק לאחרונה אפשר למאות שכירים לעבוד חודשים ללא שכר? מהי האינטליגנציה הרגשית הדרושה למנהיג חברתי מהסוג הזה?

ספר לי עוד. אחד אחד על משתתפי המרוץ לבית הכיסא ותן בהם סימנים למען אדע במה בדיוק הם שונים מהגברת גבריאלי.

מנהיג ומוביל ציבור הוא לא בדיוק וועד כיתה בתחילת השנה. צריך להראות: עשיתי את זה והתמודדתי עם ההוא. לבוא ולהכריז כל הזמן אני אעשה את זה ואני מבטיח את ההוא לא עבד כבר בימי סאלח שבתי המנוח.

לפרץ הייתה הזדמנות של זהב להפוך להיות דמות לאומית בהנהגת ההסתדרות "החדשה" עלאק. הוא לא עשה עם זה כלום חוץ מתמרונים של תפישת ראשות מפלגת העבודה וקידום מעמד אישי בהחלט תוך הפרחת סיסמאות ריקות מכל תוכן.

פשוט כלום. לא "לחשוב מהבטן". לא "לא משלנו". לא שום שטות אחרת. כלום.

ישענר זאף  [אתר]  בתאריך 2/19/2006 9:37:53 AM

ללא נושא

למה מנסים למצוא תירוצים למה העם לא בוחר בעמיר פרץ?
אומרים שזה בגלל שהוא מזרחי, ועכשיו אתה נותן הסבר קלוש ש"הוא לא משלנו"

אולי העם לא רוצה את עמיר פרץ פשוט בגלל שהוא חושב שהוא חסר ניסיון מדיני, חסר ניסיון מיניסטריאלי, וחסר הכישורים הנכונים לכהן כראש מדינה.
ואולי העם דווקא צודק בתחושת הבטן הזאת שלו?

מרק ק.  בתאריך 2/19/2006 9:49:46 AM

חנן

זה לא קשור למצע. הם יודעים מה המצע. הם מתרשמים כמוני שההבדלים בין המפלגות הם קוסמטיים וההוא נבלה וההוא טרפה. אבל ספציפית לפרץ הם לא אוהבים את הסגנון המתלהם ואת הדיבורים בססמאות של 2 מילים. הם פשוט חושבים שהוא לא מתאים להיות ראש ממשלה.

עלמה  בתאריך 2/19/2006 10:07:00 AM

מעניין איזה כישורים מנסטריאליים היו

למנחם בגין, לפני שהיה ראש ממשלה, לאריאל שרון עם הרקורד הנפלא של מלחמת לבנון, ופסיקה שאסרה עליו לכהן כשר ביטחון), לדוד לוי,לסילוואן שלום, לשאול מופז, לבנג'מין נהתניהו, ללימור ליבנת, לרוחמה אברהם, לאהוד אולמרט, לדב וייסגלס... -בקיצור, לרוב רובם של הפוליטיקאים שמנהיגים אותנו בעיוורון מוחלט הישר אל קיצנו.

מרק ק.  בתאריך 2/19/2006 11:35:32 AM

עלמה

כלומר את ממליצה על חזרה לאינפלציה ומלחמות בסגנון בגין, או סתם מלחמה בסגנון ברק. אכן נתת נימוק מאוד משכנע להצביע עבור פרץ.

עלמה  בתאריך 2/19/2006 12:41:40 PM

למרק, שמתעקש לא להבין

עמיר פרץ אמנם לא גנרל, וגם לא עסקן קטן שקנה את דרכו בדילים וחנופה.
הוא היחיד שמציע דרך ותוכניות ומצע .

פרץ מציע רקורד של עשייה ציבורית כראש עירייה, כמנהיג פועלים.
אתה יכול לצחוק על זה כמה שאתה רוצה, גם על השפם, על האנגלית ושאר הדברים המטופשים,
ולהמשיך להצביע עבור הפוליטיקאים המוכרים ש"הוכיחו כבר את עצמם" בכוחנות ובאיולת, בטיפוח העוני והעבדות, בסיאוב ובשחיתות. בהצלחה!

ישענר זאף  [אתר]  בתאריך 2/19/2006 12:54:28 PM

לעלמה

אני לא מבין למה אמרת את המשפט
"וגם לא עסקן קטן שקנה את דרכו בדילים וחנופה"
זה בדיוק מה שהוא

עלמה  בתאריך 2/19/2006 1:04:56 PM

לישענר, חובת ההוכחה עליך

בינתיים לא מצאתי שום דבר עדות מוכחת לעניין. ומכיוון שלפרץ יריבים רבים מאוד, אם היה בכך רבע של אמת, היינו שומעים גם שומעים

ישענר זאף  [אתר]  בתאריך 2/19/2006 1:10:36 PM

ללא נושא

זה ברור, נו באמת
זה מה שעושים בהסתדרות, ובכלל בפוליטיקה
אחרת אין הסבר איך הצליח להשתלט על מפלגת העבודה

אין לי הוכחה לזה
אבל זאת תחושת הבטן שלי, ואיתה אני מצביע
אני חושב שאני לא היחיד שמצביע ככה, ואני לא חושב שיש בעיה עם הדרך הזאת.

חנן (אחר)  בתאריך 3/17/2006 6:42:25 PM

הסיבה שבגללה אני לא אצביע לעבודה

היא בכלל לא בגלל עמיר פרץ. אותו אני מאוד מסמפט דווקא ואפילו שקלתי להצביע עבורו. אבל אלה חבורת האופורטוניסטים שמקיפים אותו שמביאים לי את החלסטרה. השלי יחימוביץ שטוענת בתוקף שהחרדים מקופחים בחינוך (למרות שאני לא רואה כל סיבה לתמיכה של המדינה במערכת חינוך שבה אין למדינה כל השפעה), ומזדעזעת מחילולי השבת במרכזי הקניות הגדולים. והיולי תמיר שזועקת לחקירה של אירועי עמונה (באמת עוד לא יצא לנו לראות איך ממשלות המערך מפנות כנופיות פורעים אלימות, אם הם לא ערבים). ומעניין, לא שמעתי שום דבר ממפלגת העבודה לגבי זכויותיהם של מיעוטים כמו ההומואים, או חילונים. חנן, אולי אתה יכול, בתור פעיל חברתי ופעיל של מפלגת העבודה להאיר את עינינו?

חנן כהן  [אתר]  בתאריך 3/17/2006 7:28:59 PM

לחנן

האם אתה שוקל לשנות את החלטתך בעקבות מה שאכתוב כאן?

חנן (אחר)  בתאריך 3/17/2006 10:21:22 PM

זה לא שאני ממש מהמתלבטים

אבל תמיד פתוח לשמוע דברים חדשים. תנסה לשכנע אותי למה לא להצביע למרץ.

רן  בתאריך 3/19/2006 11:13:40 AM

ללא נושא

ואני לא אצביע עבור עמיר פרץ מסיבה ברורה מאוד: הוא ידפוק לי את המשכורת. אני מרוויח יותר מהממוצע במשק ועבדתי קשה מאוד כדי להגיע לזה. על מנת לממן את העלאת שכר המינימום, את הפנסיה לכולם וכדומה, הוא יעלה את רף המס על אנשים כמוני לדרגות מטורפות - וגם ככה אני משלם מס אפקטיבי של יותר מששים אחוז.

וגם לא אצביע נתניהו, משום שהברנש חסר אחריות לחלוטין. אז מה נשאר לי?

חנן כהן  [אתר]  בתאריך 3/19/2006 11:20:38 AM

רן, תבדוק את העובדות

מפלגת העבודה לא מתכוונת להעלות מסים!

קרא את התכנית הכלכלית המפורטת כדי לראות מאיפה יגיע הכסף

http://www.avoda2006.org.il/NewDayOrderItem.asp?cc=0116&id=266

רן  בתאריך 3/20/2006 11:00:27 AM

ללא נושא

קראתי. יש רק התייחסות לשימושים, אבל כמעט ואין נגיעה למקורות. את הכסף מסבירים שיביאו מצמיחה של חמישה אחוז. זהירות בוודאי שאין כאן. מה יקרה אם יפתח החמאס בשורת פיגועים, הכלכלה תיעצר והמשק ישותק? איפה תהיה הצמיחה אז, כשתיירים יסרבו להגיע ארצה וכשמשקיעים יעדיפו להעביר את כספם לשווקים יציבים יותר?

אל תהיה תמים, חנן. עוד לא נבראה המדינה שלא משתמשת בהדפסת כסף או בהעלאת מסים כדי לגייס כסף. אלה שתי השיטות המקובלות ביותר והקלות ביותר לביצוע. בשני המקרים מדובר ברעה חולה: פה במדיניות אינפלציונית ושם בחדירה נוספת לחשבון הבנק שלי.

אני מצטער, חנן, אבל זה לא ממש רציני. עם כל הכבוד ליעדים הנשגבים של המדיניות הכלכלית של העבודה (ואני חושב כך ללא טיפת ציניות) אינני יכול לתת יד להבטחות שבמקרה הטוב ימומנו בעיקר על חשבוני ובמקרה הגרוע כלל לא ברור מהיכן ימומנו בכלל. המצע, כאמור, כמעט לא נוגע בזה.

אפשר למצוא עוד רשימות בארכיון, או לחזור לראש העמוד.