רשומהמחשבה חדשה על ליסינג, פראיירים וסולידאריות

בינואר הסתובבה באימייל עצומה נגד העלאת שווי מס לרכבי הליסינג. לא יודע למה נזכרתי בה עכשיו, אבל פתאום הבנתי משהו לגביה שלא חשבתי עליו קודם.

יש הרבה פעמים שבהם אנשים מתרעמים על כך שמגזר זה או אחר "מרוויח" יותר מדי על חשבון משלם המסים. במקרה זה מדובר בעובדי התעשיות השונות שמקבלים רכב מהעבודה כחלק מחבילת ההטבות שלהם. תסתכלו על המדבקות שעל הפורד פוקוסים והמזדות שלוש ותראו שאלה לא רק חברות היי טק.

קחו לדוגמה את מרב ארלוזורוב מהארץ שכותבת ש עמותת נפגעי ההיי-טק יוצאת נשכרת (קישור לקובץ PDF. כאן אפשר למצוא את הטקסט המלא אבל אני לא בטוח שהוא יהיה שם הרבה זמן). היא כותבת כך:

"העובדה שהכדאיות הזו עלתה לקופת המדינה בהכנסות של כמיליארד שקל מיסים בשנה, לא נלקחה בחשבון על ידי חוגגי ההיי-טק. אפשר רק לנסות ולחשוב איזה שימוש אלטרנטיווי מושכל יותר אפשר היה למצוא במיליארד שקל מסים בשנה - למשל, להפחית עוד את מס הכנסה ברמות השכר הבינוניות, לרווחת המעמד הבינוני כולו. למשל, להפחית עוד את מסי הקניה על רכב בישראל, ובכך לאפשר לכל האוכלוסיה ליהנות מנגישות גבוהה יותר למכוניות חדשות."

גם אני חשבתי ככה אבל אני חושב שוב.

נניח שהיו מבטלים את ההטבה והיו נוספים עוד מיליארד שקל לתקציב. האם היו מבצעים איזה שהוא שינוי בתקציב המדינה לטובת הכלל? ברור שלא. כי הכסף שנכנס לתקציב לא צבוע בשום צבע. הוא מחולק על פי הערכים של הממשלה. והערכים של הממשלה לא כוללים הטבה עם האזרחים הפשוטים אלא אי-קיצוץ תקציב הביטחון, קיצוצים ("כואבים") והתייעלות (הפרטות).

אם עובדי התעשיה היו יודעים שהמיליארד הזה היה מתווסף לתקציב התרבות לדוגמא (ידעתם שהסכום הוא 300 מיליון שקל, ללא קולנוע?), אני חושב שהם היו חושבים אחרת על שינוי בהטבה הזאת.

אבל עובדי התעשיה יודעים שהממשלה לא  מקצצת בתקציב הביטחון, לא מעלה את שכר המינימום לעובדים בעלי השכר הנמוך וגם לא דואגת לאכוף את אותו שכר המינימום. הם יודעים שההטבה שרוצים לקחת מהם לא תועיל לשום דבר שהם חושבים שמן הראוי לשפר כאן, בצורה שמן הראוי לשפר כאן.

כי הם לא פראיירים, ובצדק.

ההפך של פראייריות היא סולידאריות.

סולידריות היא מצב שבו רוב האנשים יודעים שהמאמץ שהם עושים הוא מאמץ למען מטרה טובה, שהאנשים הנכונים נהנים מהמאבק ושפירותיו בסוף יחזרו אל המתאמצים.

סולידריות היא מצב שבו אפילו כשסובלים במאבק (ישיבה בפקקים), יודעים שהסבל הוא למען מטרה טובה וחשובה.

הסיבה שהמון אנשים מאשימים את פרץ בסבל מהשביתות היא בגלל שהם לא חשים סולידאריות עם אף אחד, כי אף אחד לא חש ומבטא סולידאריות איתם.


פורסם ב 17 בפברואר 2006 10:19 במדור פוליטיקה תגובות נעולות

התגובות מתפרסמות על דעת ובאחריות כותביהן בלבד.

מרק ק.  בתאריך 2/18/2006 8:39:53 AM

אז לזה מתכוונים בסולידריות של עובדים

שהעובדים העניים ימחו על כך שהעשירים ישלמו מס מלא. איך לא הבנתי את זה קודם?

מרק ק.  בתאריך 2/18/2006 8:44:39 AM

יופי של רציונליזציה, דרך אגב

אם נשתמש באותה רציונליזציה נוכל אולי להבין למה תושבי עירות הפיתוח אינם בעד הפסקת ההתנחלויות. הרי מה אומרים להם, אם לא נתנחל, יהיה לנו יותר כסף לטפל במצוקות שלכם. אבל תושבי דימונה ושדרות חכמים לפחות כמו חנן ומבינים שמן הסתם התקציב שלא יעבור להתנחלויות, יעבור לתיאטרון או למימון זול של לימודים לבני העשירים.

מכבס ותולה  בתאריך 2/18/2006 8:28:11 PM

עמותת בכייני ההיי-טק

עובדי ההיטק, בהכללה, הם השכירים המרוויחים את השכר הגבוה ביותר במשק הפרטי.
התירוץ שלהם מדוע לא להעלות את שווי השימוש ברכב "
עלות אחזקת רכב פרטי משומש יותר זולה מאחזקת רכב חברה, אך עדיין ישנם
עובדים המעדיפים רכב חברה וזאת עקב הנוחות בדבר כגון:פחות דאגות, פחות הפסד ימי
עבודה וכמובן האפשרות לנסוע ברכב חדש."
מול הנוחות שלהם, עומדות העובדות הבאות:
1. זיהום סביבתי מוגבר עקב שימוש ללא הגבלה בדלק וקילומטרים.
2. עיוותים כמו עובד שנוסע כל יום מחיפה לת"א (פגיעה במשפחתו ופריון העבודה עקב שעות רבות על הכביש וזיהום מכיוון שלא היה עושה זאת אילו היה משלם את הדלק מכיסו)
3. צעירים בגיל 25 עם מכונית ששוה 120000 ש"ח.
4. קרטל חברות הליסינג שמחזיק את מחירי הפרטיות בשמיים באופן לא הגיוני
5. הגדלת הצפיפות בכבישים עקב שימוש יתר במכוניות.

גם אני עובד הייטק - ונגד תופעת הליסינג

רון גרליץ  [אתר]  בתאריך 2/19/2006 11:51:35 PM

חנן, אני ממש מופתע ממך

הצלחת להפתיע אותי (במיוחד שלא סמנת את זה כ"לא להעביר" באתר שלך
"לא רלוונטי".

האתר של החברה הזה פשוט מראה כמה הם מנותקים וכמה אכפת להם רק מעצמם.
ברור שרכב ליסינג זה הטבת מס ומרב ארלוזרוב צודקת בענין הזה (נחמד פעם במאה שנה להסכים עמה).
ברור שהטבת מס זה על חשבון אחרים. החוצפנים האלה עוד רוצים שגם כאלה שאין להם רכב ליסינג ונאלצים לשלם את כל הוצאות הרכב מהנטו שלהם יחתמו על העצומה שלהם. זה ממש אורליאני. זה כמו שביבי אומר לעניים להצביע לו.
ויש להם גם את הפרופגנדה שכל הסידור הזה טוב למדינה כי חברת הליסינג רוחית ומשלמת מס.
זה טעון כ"כ עלוב. לפי זה צריך לתת לעובדי ההי טק לשלם פחות מיסים כי אז יהי להם יותר כסף והם יוציאו אותו לקנות מוצרים מחברות רווחיות שמשלמות מיסים.
למה שלא נלך שלב אחד הלאה ?
אנשים עם משכורות נמוכות קונים בעיקר אוכל. המדינה (נניח לרגע) לא מרויחה המון מחברות שמוכרות מזון. העשירים כבר קונים כל מיני דברים יקרים והמדינה מרויחה הרבה.
המסקנה – מס פרוגרסיבי ! שהעניים ישלמו הרבה מס הכנסה והעשירים מעט. סך הכל יהי איזון ושלום על ישראל.

פישנזון  [אתר]  בתאריך 2/20/2006 4:54:08 PM

כל כך כואב לכם הלב...חבל...

יש פה מישהו שיש לו רכב ליסינג וגם מתלונן? מוזר... אבל לא...

אפשר למצוא עוד רשימות בארכיון, או לחזור לראש העמוד.